klassiek Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Miranda Simon - WaarBenJij.nu klassiek Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Miranda Simon - WaarBenJij.nu

klassiek Rome

Door: miranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda

03 Mei 2014 | Italië, Rome

Zo dat was me het dagje weer wel. Na een lekker ontbijt vertrekken we met de bus naar het metrostation Anagnina. Na een overstap op Termini komen we bij het Colooseum weer boven de grond. Eerst plassen, zo dat lucht op, een bak koffie en aan de wandel.
Helaas geen tijd om het Colosseum van binnen te bekijken, goede reden om nog eens terug te komen. We krijgen wel een uitgebreide uitleg of de geschiedenis van dit imposante bouwwerk. Vervolgens gaan we via de triompboog naar het forum romana en de omliggende fora. Ik herken het een en ander, maar wat een enorme drukte overal. Uiteindelijk rennen we naar het capitool. De regen die al de hele ochtend dreigde barst los en we horen zelfs een donderklap. Tijdens het schuilen vermaakt Sanne ons met de geschiedenis van het kapitool. Die vrouw is een wandelend geschiedenis boek. We zoeken als de regen wat afneemt gauw een plek om te lunchen op.
Na de lunch lopen we nog even terug om droge foto's te maken en gaan dan naar het verzamelpunt voor de rest van de wandeling.
We bezoeken eerst de Sta. ignatiuskerk met zijn mooie christusbeeld van Mich Angelo, daarna schuilen we nog een keer in het Pantheon, nemen een bakkie en staan 20 min.in de rij voor de wc.
Daarna richting de Trevi fontijn met nog 1 tussenstop in een kerk waarvan ik de naam niet meer weet, maar waar een prachtig beeld van Maria in extase, gemaakt door Bernini staat. Hierna staan we dan eindelijk bij de Trevi fontijn. Nog altijd even mooi als mijn herinnering, maar wat een drukte!
Ons laatste hoogtepunt op deze reis zijn de Spaanse trappen. Ook hier is het enorm druk en wordt het nog drukker als ineens uit alle hieken en gaten hulpdiensten met si renen aankomen. Er blijkt iets in de metro gebeurd te zijn. Helaas kunnen we de metro niet in dus lopen we naar een ander station. Er is blijkbaar iets goed mis want ook hier geen metro. Sanbe belt Antonio en die komt ons bij Terminie ophalen. Nog een stukje lopen dus. Onderweg nog maar eens een kerk in en nog een kwartiertje wachten op de bus en dan kunnen we onze vermoeide voetjes omhoog leggen.
We eten in het hotel dat als vanouds voedzaam maar niet al te smakelijk is en nemen dan afscheid van Sanne en Antonio met een glaasje bubbels door Jan getrakteerd. Dat bovenop de wijn maakt dat ik niet zo stevig meer op mijn benen sta en de 6 trappen naar mijn bedje zijn een ware uitdaging.
Vanmorgen de koffer weer ingepakt, gaan we nu even eten en dan richting vkuegveld voor onze vlucht naar Amsterdam. Het was een gezellige, leerzame, soms vermoeiende week. Rome is prachtig!!!